رسالت اسلام به عنوان يك مكتب كامل الهى، پاسخگويى صحيح به تمام خواستهاى فطرى و نيازهاى اصيل انسانى است. بر اين اساس، در مجموعه تعاليم اسلامى از جمله در آيات قرآنى به مساله زينت و جمال و زيبايى عنايت خاصى مبذول شده است. از تامل در اين بخش از معارف اسلامى، چند اصل
كلى بسيار مهم مربوط به موضوع خودآرايى و زينتبه دست مىآيد:
1. حس زيبايى يكى از ويژگىهاى مخصوص انسان است كه ريشه در فطرت او دارد و به اقتضاى اين امر از ديدن هرگونه زيبايى لذت مىبرد. بىترديد منشا تمام هنرهاى انسانى همين حس است كه در هر دوره موجب به وجود آمدن يك سلسله دستآوردهاى ارزشمند هنرى مىشود. بنابراين، استعداد و درك زيبايى از جمله مواهب به وديعت نهاده شده در وجود انسان است كه به بركت آن، وى قادر است از طريق مطالعه و تامل در ظرافتهاى زيباى نظام آفرينش، زمينه كمال روحى و معنوى خود را فراهم سازد.
2. خودآرايى و زينتبه عنوان بخشى از حس زيبايى، نه تنها آثار بسيارى در روح و روان فرد دارد بلكه موجب تعالى و رشد افراد جامعه نيز مىشود. در مقابل، پرهيز از خودآرايى و پريشانى و ژوليدگى چون با خواست فطرى انسان در تعارض است، به تدريج اثرات منفى در روان او به جاى مىگذارد كه افسردگى روحى، عدم تعادل روانى و بىتوجهى به نعمتها و سركوبى علائق طبيعى و.. . از جمله آنهاست. از آنجا كه اين امور، در نهايتبه سلامت زندگى فرد و نظام اجتماعى زيانهاى جبران ناپذيرى متوجه مىسازد لذا، در احكام اسلامى به شيوههاى مختلفى با اينگونه رفتارها مقابله شده است. به عنوان مثال، در سيره اولياء الهى همواره با اين منطق غلط ناآگاهان كه پرهيز از خودآرايى را دليل وارستگى از قيد نفس و بىاعتنايى به زخارف دنيوى به حساب مىآورند به طور جدى برخورد شده است. زيرا، اين كار علاوه بر اينكه موجبات نفرت ديگران را فراهم مىآورد، با اصل عزت نفس و كرامت و منزلت انسانى همخوانى ندارد. مولىالموحدين علىعليه السلام مىفرمايند: «التجمل من اخلاق المؤمنين» (2) خودآرايى از ويژگىهاى خاص انسانهاى مؤمن است.
3. در رهنمودهاى پيشوايان اسلام در مورد خودآرايى به موارد زيادى تصريح و تاكيد شده است كه از جمله آنهاست: لباس تميز و آراسته، شانه كردن موى سر و صورت، نظافتبدن، خوشبو كردن بدن و لباسها، پرهيز از كارهايى كه دون شان انسان مؤمن است و...
4. هرچند اسلام توصيه به خودآرايى دارد، اما هرگز اين امر را منحصر به زينت ظاهر نمىكند بلكه آراستگى به فضايل معنوى و اخلاقى را كه زمينهساز سعادت و كمال روحى او هستند. مهمتر از آراستگى ظاهر مىشمارد. به عبارت ديگر، اسلام با تعاليم حياتبخش خود نخستبه ايجاد اعتدال در اخلاق و فضيلتهاى روحى مىپردازد و پيروان خود را به درك زيبايىهاى مافوق عالم ماده رهنمون مىكند، و آنان را از گرفتارشدن به هرگونه سطحىنگرى در اين مساله نجات مىبخشد. در عين حال، تلاش مىكند كه افراد فقط به زينت ابعاد ظاهرى جسم و محيط زندگى خود نپردازند. در اشاره به چنين واقعيتى علىعليه السلام مىفرمايند: «زينة البواطن اجمل من زينة الظواهر» (3) زينت درونى از زينت ظاهر بسيار زيباتر است. چه، هم از نظر تاثير و هم از نظر ماندگارى، زينت درونى در كمال حقيقى انسان مؤثرتر است.
5. گرچه در مجموعه تعاليم اسلامى به خودآرايى توصيه و تاكيد فراوان شده است اما به جهت در امان ماندن از عوارض منفى افراط و تفريط در خودآرايى و مدگرايى، حدود و چارچوب خاصى نيز براى آن تعيين شده است. به عنوان مثال، تاكيد شده است كه وسيله خودآرايى يا محيطآرايى اولا، بايد حلال باشد و از راه مشروع تهيه شود. ثانيا، سبب اسراف در سرمايهها و استعداد نباشد. ثالثا، از هرگونه شائبه تجملپرستى و جنبه خودنمايى داشتن برى باشد. رابعا، به گونهاى نباشد كه زمينه تحريك هواهاى نفسانى و اميال جنسى ديگران را فراهم كند. خامسا، به صورت تقليد كوركورانه از ديگران انجام نگيرد و... در يك كلام از بررسى تعاليم اسلامى به دست مىآيد كه اسلام نه تنها خودآرايى را منع نمىكند بلكه به شيوه معقول و منطقى بر آن تاكيد مىكند. در عين حال، هميشه و در همه حال، از افراط و تفريط در هر چيزى منع مىكند
:: موضوعات مرتبط:
مدگرایی ,
,
:: برچسبها:
اسلام ومدگرایی ,
نظر اسلام در مورد مد و مدگرایی ,
مد ,
مدگرایی ,
اسلام ,
اسلام و مد ,
,